Ford's Sustainability and Financial Report 2023 gepubliceerd

Ford heeft vandaag FORDLiive aangekondigd, een nieuw verbonden systeem waarmee eigenaren van Ford bedrijfswagens hun productiviteit kunnen verbeteren dankzij de maximale inzetbaarheid van hun voertuigen.
Met FORDLiive kunnen Ford-klanten hun bedrijfswagens op een nieuwe manier gebruiken en onderhouden, dankzij minder defecten, minder tijdrovende ritten naar de garage en snellere onderhoudsbeurten en reparaties. Ford verwacht dat met FORDLiive het niet inzetbaar zijn van bedrijfswagens met zo’n 60% kan worden teruggebracht.1
Het systeem verbindt de Ford bedrijfswagens, het Transit Centrum dealernetwerk en de autofabrikant met elkaar. Het maakt gebruik van actuele voertuiggegevens2 om de productiviteit van alle auto’s in het wagenpark van klanten te optimaliseren. Er rijden al ongeveer een half miljoen verbonden Ford bedrijfswagens op de Europese wegen. Naar verwachting zal dat stijgen naar ruim een miljoen tot halverwege 2022.
FORDLiive wordt gratis aangeboden via de FordPass Pro-app3 voor kleinere bedrijven en later via een speciale versie van Ford Telematics4 voor grotere wagenparken.
“Als voertuigen stilstaan, komt het werk van onze klanten stil te liggen”, zegt Hans Schep, General Manager, Commercial Vehicles, Ford Europa. “FORDLiive is het ideale hulpmiddel om de inzetbaarheid te optimaliseren, het combineert actuele informatie met onze expertise op het gebied van bedrijfswagens. We blijven ons inzetten voor honderd procent productieve inzetbaarheid bij al onze klanten.”
FORDLiive wordt in 2021 geleidelijk geïntroduceerd in de Europese markten; naar verwachting kunnen Nederlandse klanten begin 2022 gebruikmaken van FORDLiive Centra. Daarnaast blijft Ford werken aan meer mogelijkheden binnen FORDLiive en worden er na de lancering nieuwe services gefaseerd uitgebracht.
De voertuiggegevens worden automatisch aangeleverd via het FordPass Connect-modem in de auto5, dat sinds halverwege 2019 standaard is ingebouwd in de Transit, Transit Custom, Transit Connect en Ranger. Op basis van de gegevens en inzichten van een toonaangevende Engelse pechhulpdienst, schatten technici van Ford dat zo’n dertig procent van de oproepen kan worden voorkomen als klanten actie ondernemen naar aanleiding van de onderhoudsmeldingen.
Smart Maintenance helpt niet alleen bij het plannen van onderhoud op het meest geschikte moment, maar helpt klanten ook met het in de gaten houden van de resterende levensduur van de olie, het AdBlue-peil en de bandspanning. Daarmee wordt onverwachte uitval van voertuigen voorkomen.
Smart Maintenance geeft eigenaren in duidelijke taal uitleg over de betekenis van waarschuwingslampjes en meldingen, laat zien wat de mogelijke gevolgen ervan zijn en biedt advies over het juiste onderhoud. Ook ontvangen eigenaren een melding als hun voertuig wordt teruggeroepen.
# # #
1Geschatte vermindering per jaar op basis van (1) klant die direct reageert op voertuiggezondheidswaarschuwingen in FordPass Pro / Ford Telematics (om hulp bij pechhulp te voorkomen) en (2) verwachte tijdwinst bij het gebruik van Ford Transit Centers voor onderhoud en reparatie (inclusief Express Services). Daadwerkelijke vermindering kan afhangen van individuele omstandigheden (bijv. rijstijl en voertuiggebruik). Zie www.ford.nl voor meer informatie.
2Beschikbaarheid kan afhankelijk zijn van de markt en deelname van de dealer.
3De FordPass Pro smartphone-app, FordPass Connect en gratis verbonden services zijn vereist voor functies op afstand (zie FordPass-voorwaarden voor details). Aangesloten services en functies zijn afhankelijk van de netwerkbeschikbaarheid. Nieuwe technologie / mobiele netwerken / voertuigcapaciteiten kunnen de functionaliteit beperken en de werking van verbonden functies limiteren. Voor de connectiviteit van de FordPass Pro smartphone-app moet FordPass Connect in de auto worden geactiveerd. De FordPass Pro-app is compatibel met Apple- en Android-smartphones en is verkrijgbaar in de Apple App Store en Google Play Store in 20 markten in Europa.
4De speciale versie van Ford Telematics ter ondersteuning van FORDLiive komt later in 2021 beschikbaar. Details hierover zullen tegen die tijd worden vrijgegeven. De volledige versie van Ford Telematics is beschikbaar op abonnementsbasis, onder voorbehoud van overeenstemming met de voorwaarden en bepalingen van Ford Smart Mobility, en biedt een uitgebreide reeks functies naast de conditie van het voertuig, waaronder locatie en kaart, rijgedrag, brandstofverbruik en een bijbehorende app waarmee chauffeurs kunnen communiceren met wagenparkbeheerders. Wagenparkklanten kunnen contact opnemen met het Ford Commercial Solutions Command Center via [email protected] voor informatie over deze Ford Telematics-producten. Beschikbaarheid van gegevens afhankelijk van dataconnectiviteit en toegang tot voertuiggegevens.
5Functies moeten mogelijk worden geactiveerd. Klanten kunnen ervoor kiezen om zich aan of af te melden voor het delen van bepaalde gegevens. FordPass Connect vereist activering en authentificatie om FORDLiive-services mogelijk te maken.
6Connected voertuiggegevens zijn alleen toegankelijk voor dealers na contact met de klant en specifiek om klanten advies te geven over voertuigonderhoud en om de dealer in staat te stellen problemen vast te stellen voordat het voertuig aan de werkplaats wordt aangeboden. Beschikbaarheid kan afhankelijk zijn van deelname aan de markt en de dealer.
7Ford Europa rapporteert verkopen voor zijn twintig traditionele Europese markten: Oostenrijk, België, Groot-Brittannië, Tsjechië, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Nederland, Noorwegen, Polen, Portugal, Spanje, Roemenië, Zweden en Zwitserland.